Zaloguj się Załóż konto
Polish (Poland)English (United Kingdom)

Wielka Brytania wprowadzi nowe zasady w supermarketach takich jak Tesco, Asda, Sainsbury's, Morrisons, Aldi i Lidl

W Wielkiej Brytanii szykują się zmiany, które mogą wpłynąć na sposób, w jaki oznaczane są produkty roślinne na półkach supermarketów, takich jak Tesco, Asda, Sainsbury’s, Morrisons, Aldi i Lidl.

Chodzi o nowe wytyczne mające na celu ograniczenie zamieszania między produktami roślinnymi a tradycyjnymi nabiałami.


Zmiany te mogą wymusić na producentach takich popularnych alternatyw mlecznych jak „I Can't Believe It's Not Butter” czy „Alpro's This Is Not M*lk” zmianę ich nazw.

Urząd standardów handlowych w Wielkiej Brytanii rozważa wprowadzenie nowych wytycznych, które zakazywałyby używania słów i fraz takich jak „m*lk”, „cheeze” czy „not milk” na etykietach produktów roślinnych.

Zalecenia dotyczące nazewnictwa sugerują unikanie „sztuczek słownych” i podobnie brzmiących słów.

Produkty takie jak kremy do ciast, kremy sałatkowe czy krakersy śmietankowe nie będą podlegać tym zasadom, jednak nazwy typu „jogurt sojowy” czy „mozzarella wegańska” będą musiały zostać zmienione na mniej mylące.


Jeśli grupa ekspertów FSIFG zatwierdzi te wytyczne, zostaną one przekazane urzędnikom ds. standardów handlowych w całym kraju i mogą wejść w życie już w okolicach Wielkanocy.

Bryan Carroll z Oatly UK & Ireland krytykuje podejście, sugerujące, że konsumenci nie są w stanie odróżnić produktów, i zastanawia się, czy Wielka Brytania naprawdę chce wprowadzić jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących nazewnictwa żywności i napojów.

Plant-based Food Alliance UK (PbFA) planuje zwrócić się do sekretarza środowiska, aby interweniował w tej sprawie. Marisa Heath, dyrektor generalna PbFA, podkreśla, że zmiany te mogą prowadzić do wzrostu cen, co jest niepożądane, zwłaszcza w obliczu kryzysu kosztów życia.

Ian Hepburn, dyrektor marketingu Upfield UK & Ireland, producenta „I Can't Believe It's Not Butter”, wyraża zdziwienie propozycjami, podkreślając, że przez niemal 35 lat obecności produktu na rynku, nie odnotowano żadnych skarg dotyczących zamieszania wśród konsumentów. Zaproponowane ograniczenia zdaniem Hepburna wprowadzają jedynie niepotrzebną biurokrację.


Greenpeace natomiast twierdzi, że za wprowadzeniem nowych zasad stoi lobby przemysłu mleczarskiego.

Rzecznik Departamentu Środowiska, Żywności i Spraw Wiejskich podkreśla, że omawiane wytyczne są jedynie projektem opinii grupy niezależnej od rządu.

Wersja wytycznych projektu ze stycznia 2024 roku, mimo obaw branży roślinnej, nie została złagodzona.

-
 
Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca! Zachęcamy do odwiedzenia naszego Facebooka, Twittera i YouTube. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.


Czytaj poprzedni artykuł:
Pełna lista najbardziej przygnębiających miast w Wielkiej Brytanii
 Czytaj następny artykuł:
HMRC będzie monitorować konta bankowe osób mających dodatkowe zarobki w Wielkiej Brytanii